Den som ringer upp har angett att de ringer från en elektronikbutik eller en telefonoperatör och att den uppringda äldre personen köpt/beställt en mobiltelefon de inte betalt. Alternativt att någon har beställt en mobiltelefon i den äldres namn.
I samtalet kopplas också vad som anges vara en bank in och i det ena fallet slutade ärendet med att en kvinna kom och hämtade smycken till ett större värde.
I det andra fallet ställde personen som blev uppringd så många kontrollfrågor att bedragaren gav upp.
Det förekommer nya tillvägagångssätt hela tiden när det gäller att lura främst äldre människor. Det är av vikt att alla pratar med sina äldre anhöriga om att ej lämna ut kortuppgifter eller logga in på bank-ID om de ej själva tagit ringt upp och har ärenden.
Polis, försäkringsbolag eller andra institutioner kommer aldrig hem och hämtar smycken och värdesaker. Om någon anger att de ska komma och hämta värdesaker – ring 112 så kan polis vara med och ta emot bedragarna.