Hoppa till innehåll
Hem » Telefonbedrägeri ett fortsatt stort problem

Telefonbedrägeri ett fortsatt stort problem

Bedrägerier via telefon blir alltmer sofistikerade och telefonbedragare hittar ständigt nya sätt att lura människor.
Kom ihåg: Använd aldrig din bankdosa eller ditt Bank-ID när någon annan ber dig göra det.

Vishing, en form av bedrägeri där kriminella ringer för att komma åt personlig information som koder, lösenord och kortuppgifter, är ett fortsatt stort problem. Såväl nationellt som regionalt.

Under 2022 upprättades 1600 anmälningar om bedrägerier genom sociala manipulation i region Mitt, och här innefattas telefonbedrägerier.

Under det första halvåret 2023 har den siffran passerats.

Äldre personer mest drabbade

Det finns flera exempel där förövare i förväg skickar en bekräftelse på ett påstått köp från en känd mobiloperatör, och andra ärenden som handlar om att lån som uppgetts har tagits i ditt namn som personerna vill hjälpa dig att stoppa. Eller att återbetalning av en seniorrabatt ska genomföras. Det finns även exempel där telefonbedragare uppger sig ringa från vårdcentralen som vill ha en bokad läkartid bekräftad.

Allt går i grund och botten ut på att få folk att logga in och använda sina bank-id. Flertalet av de brottsdrabbade är äldre personer.

– Kom ihåg att inget seriöst företag eller myndighet ringer upp och ber om personlig information eller att du ska logga in med ditt bank-id. Bank id är som din hemnyckel. Ingen annan ska bestämma när du ska öppna din dörr till ditt hem och det är samma sak med bank-id, säger Maria Karlsson på bedrägerisektionen i region Mitt.

Liten chans att återfå sina pengar

Brottsvinsterna gällande vishing är stora vilket gör att polisen måste vara snabba i sitt arbete.

Återtagandet av brottsvinster och säkerställandet att målsägare inte förlorar sina pengar är a och o för polisen, och arbetet med att kunna spåra konton och säkra pengar via banken går framåt.

– Chansen är dock väldigt liten att du ska få tillbaka några pengarna när du har drabbats. Vi lyckas ta en del pengar i beslag genom att banken fryser penningtvättarnas konton, men huvudbudskapet är att de försvinner, säger Maria Karlsson.

– Vem som i slutändan får det här pengarna är svårt att säga. Det går i många penningtvättsled där många yngre personer utnyttjas för penningtvätt genom att vara målvakt.

Så skyddar du dig

I början av året genomförde polisen en nationell kampanj där myndigheten bland annat skickade ut 1,2 miljoner vykort till personer över 70 år. Det annonserades i dagspress och publiceras nyheter och inlägg i polisens alla kanaler.

– Vi vill sätta stopp för att äldre personers besparingar hamnar i kassan för kriminell verksamhet. Det pekar åt rätt att budskapet går fram, men det är fortfarande väldigt, väldigt många som drabbas. Det är viktigt att man anmäler varje gång man tror sig har blivit utsatt av försök till bedrägeri, det är viktigt för oss att kartlägga och lägga pussel, säger Maria Karlsson som har tre tips på hur du bäst kan skydda dig mot bedrägerier:

  • Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt.
  • Logga inte in! Använd inte din bankdosa eller ditt Bank-ID när någon annan ber dig göra det. Vare sig personen påstår sig ringa från eller vem personen påstår sig vara.
  • Lämna inte ut siffror! Tillexempel koder från din bankdosa eller siffror från din bankdosa eller ditt Bank-ID.

– Sammanfattningsvis är det viktigt att vara på sin vakt. När man får ett oväntat telefonsamtal, sms eller mejl handlar om någon ekonomisk händelse, att man ska få tillbaka pengar, eller att någon gjort ett köp eller tagit lån i ditt namn. Lägg på luren!

Kontakt

Mathias Rutegård, presstalesperson, 010-56 76 819

Dela gärna detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Blåljus Uppsala län.