Tre av fyra kontrollerade cyklister hade såna brister på sina cyklar att de drog på sig dryga böter när polisens trafikenhet genomförde en riktad kontroll mot cykeltrafik i början av veckan. Målsättningen med kontrollen har varit att öka tryggheten för trafikanterna och samtidigt minska riskerna för att cyklister ska skadas eller dödas i trafiken.
Ett mycket stort antal cyklister har dragit på sig betydande bötesbelopp då de helt eller delvis saknat belysning på sin cykel. 308 av drygt 400 kontrollerade cyklister lagfördes då de antingen saknade eller inte använde belysning vare sig fram eller bak.
– Många cyklister verkar leva i tron att det räcker att de själva ser övrig trafik säger Mikael Blomberg, insatschef för den riktade insatsen. Men utan varken belysning eller reflexer utgör de en stor fara inte bara för sig själva utan även för övriga cyklister och motorfordon.
Många av de bötfällda har varit minderåriga – 15 till 17 år – och i de fallen har kontakt tagits med dess vårdnadshavare. Ett flertal cyklister som kontrollerats för betydande fordonsbrister och i princip obefintlig synlighet har dessutom varit så unga att de inte varit straffmyndiga. Att man som förälder släpper iväg sitt 10-åriga barn på cykel i mörker, bland annan bil- och fordonstrafik, är förvånande och ytterst olämpligt säger Blomberg.
Kontrollerna har även syftat till att kontrollera fordonens beskaffenhet, det vill säga att ljus- och reflexanordningar, broms och ringklocka fungerar. Patrullerna har även tittat på beteenden som rödljuskörningar och paråkning.
Kontroller av elsparkcyklar har även skett i betydligt större utsträckning än i tidigare, liknande insatser. Gällande elsparkcyklar har även motoreffekt och dess konstruktiva hastighet kontrollerats i syfte att klassificera fordonskategorin och fastställa eventuella krav på körkort och annan utrustning som exempelvis godkänd skyddshjälm. Ett stort antal förare av elsparkcyklar har bötfällts för bristande belysning och synlighet, paråkning och bland annat användning av skyddshjälm i de fall där elsparkcykeln fastställts vara moped klass 2.
– När vi tittar på sammanställningen från cykelkontrollerna så blir det tydligt att vi återkommande måste kontrollera oskyddade trafikanter genom liknande insatser. Målsättningen är att ingen ska behöva skadas eller förolyckas i trafiken säger Mikael Blomberg.