Särskilda handläggare håller kontakt med utsatta skyddspersoner.
När en skyddsperson har fått ett kontaktförbud så sköts uppföljningen av särskilda handläggare inom lokalpolisområdet. Kontakpersonernas främsta uppgift är att verka brottsförebyggande och trygghetsskapande genom att ha kontakt med framförallt skyddspersoner. Beroende på skyddspersonens önskemål så hör de av sig med jämna mellanrum för att fråga hur det går med kontaktförbudet. Vid behov hjälper de även till med en ansökan om förlängning av kontaktförbudet.
– Vi tar hand om uppföljningen och kontakten med de berörda under tiden ett kontaktförbud gäller, men också i samband med att det löper ut. En viktig aspekt av vårt uppföljningsarbete är att vi i tid kan fånga upp de ärenden där kontaktförbuden inte fungerar och kan på så sätt minska utsattheten för upprepade brott, säger Chanelle som har hand om östra Skaraborg.
Några av skyddspersonerna kan ha ett behov av kontinuerlig kontakt men för majoriteten är vetskapen om att kontaktpersonerna existerar oftast tillräcklig.
– För oss är det viktigt att vara lyhörda och lyssna till vad skyddspersonerna faktiskt vill men ändå inte skapa ett beroende av att ständigt ha kontakt med oss, säger Anna som sköter västra Skaraborg.
En utmaning kontakpersonerna ställs inför är människors förväntningar om att polisen kan lösa alla deras problem.
– I dessa situationer gäller det att vara tydlig och klargöra vår roll samtidigt som samverkan med andra instanser och hjälporganisationer är viktig för att kunna erbjuda relevant stöd. Vi har också ett nära samarbete med åklagare vilket skapar bättre förutsättningar för säkra bedömningar i varje enskilt fall, säger Chanelle.