Efter dödsskjutningen i centrala Gävle fortsätter polisens arbete med att motverka det dödliga våldet. Att få bort de kriminella nätverkens inkomster från narkotikahandel genom att minska efterfrågan är en nyckel i det här arbetet.
Polisen i Gävleborg ser en tydlig koppling mellan det dödliga våldet kopplat till de kriminella nätverken och narkotikaförsäljningen.
– Minskade inkomster från narkotikaförsäljning är en mycket viktig del i att på längre sikt minska gängens vilja till att upprätthålla det våldskapital som krävs för att kontrollera och styra en drogmarknad, säger Måns Jennehag, kommunpolis i lokalpolisområde Gästrikland.
Att minska inkomster som narkotikaförsäljningen ger och det dödliga våld som narkotikahandeln för med sig kräver ett långsiktigt arbete som syftar till att påverka efterfrågan och viljan att köpa narkotika.
– Det här kan inte uppnås av en enskild organisation eller myndighet utan bygger snarare på ett enträget samarbete med fokus på att påverka människors vilja att nyttja narkotika och att kraftigt minska efterfrågan, säger Måns Jennehag.
Polisen roll i narkotikabrottsligheten är i grunden repressiv, det vill säga att ingripa mot dem som begår brotten, ta beslag och utreda. Det är en av polisens grunduppgifter och där utbudet och försäljningen ständigt måste begränsas och misstänkta lagföras. Polismyndigheten bidrar med en viktig del i det brottsförebyggande arbetet i samverkan med kommunerna där vi kan ge dem den polisiära bilen som gör att till exempel socialtjänst, skola och fritid kan arbeta med en större helhet kring individen och tidigt göra insatser.
– Polisens förståelse och kunskap om gatubilden, kriminella miljöer och unga, bidrar med en avgörande pusselbit i det här arbetet, säger Måns Jennehag.
Samlade budskap och insatser från flera aktörer i samhället ökar det sociala trycket att anmäla och tipsa om narkotikabrott. Detta har gjorts i Gävle kommun som lett en kampanj med namnet Gävle Mot Narkotika som är en del i det länsövergripande arbetet Gävleborg Mot Narkotika.
– Utan köpare, i grunden inget utbud, säger Måns Jennehag.