Brotten har skett på olika sätt men i ett av fallen var det en kvinna som ringde till målsäganden, en kvinna i 80-årsåldern, och sa sig ringa från Postnord och att de hade ett paket att leverera till henne. När målsäganden sa att hon inte hade beställt något så sa den misstänkta kvinnan att hon då ska få hjälp av banken att lösa problemet. Den utsatta kvinnan ombads därefter att göra ett antal åtgärder på sin bank vilket fick till följd att hon blev av med flera tusen innan kontot hinner bli spärrat.
Ett annat fall handlade om en man i 80-årsåldern som blev uppringd av en person som sa sig komma från Postnord och hade en vara att leverera och då mannen sa att han inte har köpt något blev han kopplad till vad han trodde var sin bank. Efter ett antal åtgärder från mannen, bland annat genom att identifiera sig med sitt Bank-ID, under telefonsamtalet, så blev han av med drygt 100 000 kronor.
Polisen vill uppmärksamma att det här pågår och att det inte behöver vara just Postnord som uppges när man ringer, det kan vara andra företag, banker, försäkringsbolag och liknande som används av de kriminella.
Var uppmärksam på samtal från personer du inte känner igen, var kritisk och ställ frågor om vad personen vill.
Gå inte med på att bli kopplad vidare till någon annan person och framförallt, använd ALDRIG ditt Bank-Id eller bankdosa på uppmaning av en person som ringer upp dig! Oavsett hur trovärdig personen i fråga låter.
Det är bara om du själv ringer upp din bank, ett företag eller liknande som du kan göra det.
Du som har äldre anhöriga, prata med dem om hur viktigt det här är. Skriv ut Polisens tips för att skydda sig mot den här typen av brott och lägg på en synlig plats hos din anhöriga.
Och om du tror att du har blivit utsatt för ett brott, kontakta Polisen på 11414 och gör en anmälan.