Just nu genomför polisen en nationell kampanj mot telefonbedrägerier. I region Mitt är flera aktiviteter planerade som komplement till den nationella satsningen.
De senaste åren har antalet telefonbedrägerier ökat drastiskt. I region Mitt, där Uppsala län, Västmanlands län och Gävleborgs län ingår, anmäldes drygt 1 600 telefonbedrägerier under 2022 jämfört med 800 anmälningar året innan. Bedragarna kommer över enorma brottsvinster, vilka i sin tur många gånger finansierar kriminell verksamhet och kan kopplas till skjutningar i kriminella miljöer. I region Mitt handlar det om en summa på drygt 46 000 000 kr för 2022.
– Antalet telefonbedrägerier i region Mitt har fördubblats jämfört med 2021, en utveckling som vi ser i hela landet. Att sätta stopp för bedragarna är ett viktigt led i att minska uthålligheten i den kriminella ekonomin, säger Maria Karlsson, brottsförebyggare för bedrägerier i region Mitt.
Detta gör polisen
Mellan vecka 8 och 10 genomför polisen nu en nationell kampanj i syfte att minska antalet telefonbedrägerier. Bland annat skickas det ut vykort till 1,2 miljoner hushåll i Sverige med personer över 70 år. I region Mitt handlar det om sammanlagt ca 113 000 vykort. Vykortet informerar om telefonbedrägerier och hur man kan skydda sig och kompletteras bland annat med en annonskampanj i lokalmedia och i sociala medier samt lokala aktiviteter som till exempel föreläsningar i pensionärsföreningar.
Så kan ett telefonbedrägeri gå till
Just när det gäller telefonbedrägerier inriktar sig bedragarna ofta på äldre personer över 70 år för att komma åt deras besparingar. I ett ärende som region Mitt hanterade under 2022 blev en äldre dam uppringd av en man som utgav sig ringa från banken. Han påstod att någon hade försökt ta ett lån i kvinnans namn och uppmanade henne att logga in med bank-id så att han kunde hjälpa henne. Hon vägrade öppna sitt bank-id och blev då kopplad till en medhjälpare som påstod sig arbetar på bankens säkerhetsavdelning. Ytterligare påtryckningar följde, bland annat hävdade mannen att någon gjort en överföring i kvinnans namn, att någon ändrat hennes beloppsgräns på Swish och att hennes konto var tömt på pengar.
– Det här är ett klassiskt exempel på hur ett telefonbedrägeri kan gå till. Det skapas en situation av stress och påtryckningar som ska leda till att offret lämnar ut personliga uppgifter som till exempel koder till bankdosa eller kontokort samt som får offret att logga in med bank-id. Som tur är genomskådade kvinnan i det här ärendet bedragarna, lämnade inte ut några personliga uppgifter och valde att polisanmäla, säger Maria Karlsson.
Skydd mot telefonbedrägerier
Medianåldern för brottsdrabbade för telefonbedrägerier är cirka 80 år och många gånger blir dessa personer av med sina livsbesparingar.
– Många känner en stor skam och skuld att de blivit utsatta för telefonbedrägerier. Men det finns det ingen anledning till. Bedragarna är otroligt skickliga och det är svårt att förstå att man blir manipulerad. Alla kan drabbas av bedrägerier, säger Maria Karlsson.
Följande punkter kan du ha i åtanke och sprida till dina nära och kära för att skydda dig och dem mot telefonbedrägerier:
- Lägg på luren – Om du blir osäker, ska du avsluta samtalet.
- Logga inte in eller lämna ut koder på uppmaning av någon annan.
- Lita inte på den som ringer, även om den verkar trovärdig.
Läs mer om satsningen: Skydda dig mot telefonbedrägerier