Trafikpolisen och gränspolisen i region Väst samarbetar i gemensamma insatser riktade mot yrkestrafik – åkerier vars anställda arbetar under slavlikande förhållanden konkurrerar ut de företag som arbetar enligt regelverket.
I slutet av januari genomför polisen en insats i Göteborgs Hamn. Trafikpoliser och gränspoliser stannar lastbilstransporterna för kontroller av förarbevis och andra handlingar, i samband med att de ska byta trailer. Med finns dokumenttekniker som kan granska olika typer av handlingar.
– Idéen kom för ungefär ett år sedan, när vi stötte på fler och fler förare från tredje land som saknade förartillstånd, berättar Kjell Andersson, gruppchef på trafiksektionen. Ett förartillstånd är likvärdigt med ett arbetstillstånd.
Trafiksektionen tog en kontakt med gränspolissektionen och man startade med gemensamt planerade och genomförda insatser.
– Vi genomför kontroller parallellt och kopplar in varandra när det behövs. När trafikpolisen och gränspolisen arbetar gemensamt blir kontrollerna djupare och genererar större påföljder. Generellt kontrollerar trafikpolisen fordonet och att föraren följer trafikreglerna, medan gränspolisen kontrollerar förarnas handlingar för att se om de har rätt att vistas och arbeta i landet.
Enligt trafikpolisen har yrkestrafiken förändrats under de senaste åren. Den internationella yrkestrafiken finns numera i Sverige, vilket innebär att fler chaufförer med utländsk bakgrund arbetar här.
– Inom yrkestrafiken finns en omfattande organiserad brottslighet, vilket är väl känt inom den svenska åkerinäringen. Flera mindre åkerier har till exempel startats upp i Sverige, ofta med en utländsk ägare och med förare som arbetar under usla villkor – i vissa fall slavliknande förhållanden. Förarna arbetar med manipulerade färdskrivare eller falska förarbevis. Sov- och vilotiderna överskrids systematiskt. Vissa pass arbetar de helt utan lön.
Osund konkurrens
En konsekvens är att de åkerier som arbetar enligt regelverket blir utkonkurrerade – åkerierna som fuskar kan lägga sig mycket lägre i pris. Under insatsen i Göteborgs hamn hittades en förare med ett återkallat körkort som också blev misstänkt för drograttfylla. Åkeriet som mannen arbetar för är föremål för flera pågående utredningar för grova skattebrott.
– Tyvärr är det inte ovanligt att vi stöter på sådana här fall under våra kontroller.
Det vanligaste fusket som upptäcks är att förarna kör på andra förarkort än sitt egna. De avslutar sitt eget körpass och loggar ut med sitt eget förarkort. Därefter loggar de in igen med en annan persons förarkort.
– Det här handlar om människor som utnyttjas. Dygnsvilan, som ska vara i nio timmar sammanlagt, blir för kort när förarna byter ut förarkorten. Vi har åkerier i dag som vi vet bryter systematiskt mot reglerna.
Om fusket upptäcks blir påföljden olika typer av sanktioner eller böter.
– En förare som bryter mot gällande regler kan få upp till 10 000 kr i böter och åkeriet kan få 800 000 i sanktionsavgifter från Transportstyrelsen.
Ett annat stort problem är olaga cabotage – olagliga utländska lastbilar, som kör transporter i Sverige.
– Här finns en annan fördel med samarbetet med gränspolisen, säger Kjell Andersson. Eftersom de har med sig sina dokumenttekniker, kan de snabbt avgöra om förarbevisen är förfalskade – ett annat välkänt problem i åkeribranschen. Och våra kontroller ger ringar på vattnet. Om ett åkeri till exempel har tredjelandsmedborgare anställda, så förmedlar vi uppgifterna till gränspolisen så att de kan åka ut och kontrollera företaget i efterhand.
Under senare tid så har gränspolisen genomfört återkommande kortare kontroller i hamnen, berättar Björn Wehlou, gruppchef på gränspolisen.
– Vid varje tillfälle har vi omhändertagit personer som inte uppfyller kraven för att vistas och arbeta i landet.