Hoppa till innehåll
Hem » Sjöpolisen rapporterar om ett flertal svåra olyckor med vattenskotrar i sommar

Sjöpolisen rapporterar om ett flertal svåra olyckor med vattenskotrar i sommar

IMG_2772

Sjöpolisens egen vattenskoter är ett användbart hjälpmedel och ett komplement till polisbåtarna. – Den är smidigare att använda vid sjöräddningar och vi kan lättare ta oss fram på grunt vatten, säger sjöpolis Stefan Karlsson. Vi använder även vattenskotern vid kontroller av hastighet, alkohol och vid olika sökinsatser.

Vattenskotrarna har ökat i mängd på västkusten – och flera allvarliga olyckor har inträffat i sommar, med vattenskotrar som har körts i för höga hastigheter.

Sjöpolisen i Väst beskriver en problematisk situation med vattenskoterförare som överskattar sin förmåga.

– Förarna tappar till exempel kontrollen över vattenskotern och kör upp på land, säger Marie Felten, sjöpolisen Väst. Eller så krockar de med en annan vattenskoter. Man kan även skada sig genom att man får styret i bröstet när man kör in i en stor våg.

En vattenskoter kan komma upp i hastigheter om 70 knop – vilket är likvärdigt med 130 kilometer i timmen.

– En vattenskoter är inte en ofarlig leksak. Folk kör för fort och de bemästrar helt enkelt inte situationen – inte sällan finns alkohol med i bilden. Och när en olycka sker så blir ofta konsekvenserna väldigt allvarliga, just på grund av den höga farten.

Sjöpolisen Väst rekommenderar att man använder skyddsutrustning i form av flytväst och hjälm när man ska köra vattenskoter.

– Vatten blir stenhårt om man välter i hög fart.

– Det är också viktigt att man använder ”dödmansgrepp” på ett korrekt sätt. ”Dödmansgrepp” är en klyka med ena delen fäst på vattenskotern och den andra på föraren. Ramlar föraren i vattnet, så rycks klykan bort från vattenskotern vilket gör att motorn stannar.

Sjölagen och de internationella sjövägsreglerna gäller såväl för vattenskotrar som för alla andra typer av fartyg.

– En vattenskoter räknas som ett fartyg och de reglementen som finns gällande nykterhet, fartöverträdelser, väjningsregler och uppträdande till sjöss gäller även vattenskotrar. Föraren räknas formellt som en befälhavare och i och med det har personen det fulla ansvaret om något skulle hända.

Allmänheten kontaktar ofta sjöpolisen om vattenskotrar som rör sig i badvikar.

– Men de hör inte hemma där enligt sjölagen.

– Det är också viktigt att man tar hänsyn till miljön och att man inte kör vattenskoter inom skyddsområden och stör det djurliv som finns där.

På västkusten har vattenskotrarna ökat i antal successivt under flera år.

– Tidigare hade de störst problem med dem i Stockholm, men nu har trenden nått hit.

Från juni i år är en åldersgräns på 15 år införd för att få köra vattenskoter, men inget förarbevis krävs. Sjöpolisen i Väst ser gärna en förändring i lagstiftningen.

– Det skulle behövas ett obligatoriskt förarbevis för vattenskoter och även andra snabbgående fartyg man får ju inte köra den enklaste moped utan tillstånd. Vid tät båttrafik exempelvis behöver ju föraren kunna väjningsregler och liknande.

Statistik

2018 inträffade 11 olyckor med vattenskotrar i Sverige, varav en med dödlig utgång. (Här finns dock ett mörkertal – siffrorna baseras på underlag från endast 20 av de drygt 90 akutsjukhus som finns i Sverige i dag. Källa: Transportstyrelsen).

Dela gärna detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Blåljus Halland. Alla olyckor och brott.