Lämna aldrig ut dina bankuppgifter till någon via telefon – även om uppringaren säger sig ringa från någon myndighet, spärrservice eller bank.
Till Polisens regionala bedrägericenter Nord, som arbetar över de fyra nordliga länen, har ett större antal ärenden anmälts, främst i Västernorrlands län där bedragarna uppger att de ringer från någon myndighet, spärrservice eller bank.
Bedragarna riktar gärna in sig på äldre personer och ofta på dem som är över 70 år.
– De skapar någon typ av stress genom att exempelvis påstå att det har förvunnit en större summa pengar från den uppringdes konto, att det har gjorts bedrägliga köp från deras konto eller att någon har ansökt om lån i deras namn, förklarar Jessica Lindmark, bedrägericentrum polisregion Nord.
Efter att uppringaren skapat någon typ av stress uppmanas den uppringde att aktivera sin bankdosa eller sitt mobila BankID för att möjliggöra att stoppa transaktionen, köpet eller lånet. Om detta genomförs så får bedragaren tillgång till den uppringdes konton och kan föra bort pengarna därifrån.
Det har även förekommit att mindre summor pengar swischas till bedragarna. Tillvägagångssättet är på liknande sätt men då ombeds du att skriva in olika koder i din swish för att rädda dina pengar. Men det som händer är att koden egentligen är olika belopp som då swishas ut till bedragarna.
– Vi vill uppmana alla att prata med sina nära och kära om denna företeelse samt att inte fullfölja samtalet men viktigast av allt att aldrig lämna ut personuppgifter som kontonummer, kortnummer eller BankID över telefon, inte heller swischa pengar till okända personer, förklarar Jessica Lindmark.
Känner du dig osäker efter ett sådant samtal, kontakta banken på det sätt som du vanligtvis kontaktar din bank och ställ dina eventuella frågor. Vill du göra en anmälan så gör du det via polisens kontaktcenter telefonnummer 114 14.
Läs mer om hur du kan skydda dig mot telefonbedrägerier genom att klicka på denna länk.
Tips för att undvika bedrägerier
Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.