En kvinna i 80-årsåldern är utsatt för ett bedrägeri efter att en person har ringt till henne och sagt att denne ringer från Svea Inkasso. Kvinnan blir kopplad till en person som säger sig arbeta för ”Swedbanks säkerhetsavdelning” och i det samtalet blir hon övertalad till att logga in på sitt BankID samt swisha en summa pengar för att komma ifrån det inkassokrav som enligt personerna ska finnas hos Svea Inkasso.
Det är oklart hur mycket pengar kvinnan har blivit av med.
*Logga aldrig in på ditt BankID på uppmaning från en person som ringer upp dig! Bedragarna är mycket duktiga på att luras och på att få dig att tro att allt är seriöst.
*Använd inte heller din bankdosa på uppmaning av någon som har kontaktat dig.
*Om du får ett samtal från någon som ber dig använda ditt BankID eller bankdosa under samtalet, lägg på luren. Det är troligtvis en bluff.
*Ta själv reda på ett telefonnummer till det företag, bank eller myndighet som personen som ringer säger att man ringer ifrån. Ring inte upp ett telefonnummer som personen i andra änden av luren uppger.
*Det är bara när du själv ringer till en bank, ett företag, myndighet eller liknande som du kan behöva identifiera dig med BankID. Men då är det du själv som har ringt upp!
*Om du tror att du har blivit utsatt för ett brott, kontakta omgående din bank. Därefter ska du ringa polisen och göra en anmälan.
*Du som har nära och kära som är lite äldre, prata med dem om hur de ska hantera den här typen av telefonsamtal.