En kvinna i 80-årsåldern blir uppringd av en man som uppger sig ringa från Inkasso. Mannen säger att kvinnan har köpt en mobiltelefon som inte är betalad och mannen på Inkasso vill nu har pengar för denna telefon.
Mannen säger att han ska koppla över samtalet till parets bank och den uppringda kvinnan får prata med någon som hon tror arbetar på banken.
Genom att hon ombeds logga in på sitt BankId under samtalet lyckas bedragarna komma åt hennes och makens pengar.
Polisen uppmanar återigen att man aldrig ska logga in på sitt BankId om man blir uppringd av en person som ber en göra det. Det är som att lämna ut nyckeln till sin bostad, det är bara för bedragarna att gå in på ditt konto och i värsta fall länsa det på pengar.
Våga vara kritisk då någon ringer och säger att man kommer från ett företag, en bank, sjukvården eller Polisen med mera.
Lägg på luren och ta själv reda på ett telefonnummer till aktuellt företag, bank, sjukvård eller myndighet som den uppringande personen säger att man ringer ifrån. Ring och kontroller de uppgifter som personen har lämnat. Använd inte något telefonnummer som den uppringande personen har lämnat till dig eller som står i displayen på din telefon.
Låt dig inte luras av att personen vet vilken bank du har, bedragare kan hitta information om dig på nätet.
Ni som har anhöriga som är lite till åren, prata med dem om det här. Lägg en lapp, där det står en varning om detta, framme vid telefonen eller på någon annan väl synlig plats.
Läs mer om hur du ska agera genom att följa länkarna till Polisen.se