Bild: Polisen
Bedragare blir allt skickligare på att lura till sig pengar och andra värdeföremål. Polisens bedrägerisektion i region Väst satsar nu på att sprida ännu mer brottsförebyggande information i sociala medier.
– Många oskyldiga drabbas hårt av bedrägerier, samtidigt som miljontals kronor i brottsvinster går rakt ner i fickan på den organiserade brottsligheten. Därför behöver vi hjälpas åt att förebygga bedrägeribrotten, säger Erik Nord, chef för regionala utredningsenheten i region Väst där bedrägerisektionen ingår.
Nyligen lanserade bedrägerisektionen ett konto på Facebook, Polisen Väst – bedrägeri. Där sprids färsk information om hur enskilda kan skydda sig själva och sina närmaste mot olika slags bedrägeribrott.
Nå ut snabbt och effektivt
Anna-Karin Kjellgren och Elin Syberg Falguera är brottsförebyggare på bedrägerisektionen. Det är de som publicerar inläggen med råd och tips.
– Vi arbetar brottsförebyggande på olika sätt, bland annat genom föreläsningar. Sociala medier är ett komplement för att snabbt och effektivt nå ut, till exempel när vi får in anmälningar om ett nytt tillvägagångssätt för att lura människor på pengar, säger Anna-Karin Kjellgren.
Bedrägerier riktas mot alla åldrar
Årligen anmäls nära 30 000 bedrägerier i Västsverige. Många drabbas av så kallade åldringsbedrägerier, men bland brottsoffren finns även unga personer.
– Att sprida information om hur man skyddar sig mot bedrägerier angår alla. Vem som helst kan drabbas, oavsett ålder. Barn och unga kan till exempel bli lurade att föra över pengar via swish och på det sättet bli misstänkta för penningtvätt.
Hur man bäst skyddar sig mot bedrägerier
Anna-Karin Kjellgren hoppas därför att många ska dela inläggen i sociala medier så att den brottsförebyggande informationen når ut till fler.
– Eftersom vi löpande går igenom polisanmälningar som kommer in i region Väst så upptäcker vi nya tillvägagångssätt tidigt. Då kan vi lokalt i Västsverige informera om hur man bäst skyddar sig.
Brottsförebyggarnas bästa tips mot bedrägerier
– Ställ dig alltid frågan: Är detta rimligt?
Polisens brottsförebyggare Anna-Karin Kjellgren säger att fler borde göra ett ”rimlighetstest” för att undvika att bli lurade av bedragare.
– Är det rimligt att polisen ringer och vill hämta dina smycken? Nej, så klart är det inte rimligt att polisen agerar så. Det är inte heller rimligt att någon från banken ringer och ber dig logga in med hjälp av bank-id.
Bedragarnas vanligaste knep är social manipulation. De spelar på brottsoffrets känslor och använder ofta överrumplingstaktik för att inte väcka misstankar.
– De är mästare på att göra dig nervös att förlora pengar. I en uppstressad situation så är det många som inte klarar av att tänka efter om detta är rimligt. Bedragare kan också påstå att du vunnit pengar och att du missar chansen om du inte agerar direkt.