Resultatet av insatsen belyser ett omfattande problem med lag- och regelefterlevnaden när det gäller A-traktorer och mopeder. Insatsen är geografiskt begränsad till södra delen av Värmland.
Under de sex dagarna noteras följande åtgärder:
85 flygande inspektioner
47 registreringsbesiktningar
29 tekniska undersökningar
40 olovliga körningar
7 tillåtande olovlig körning
56 ordningsbot fordonsbrist
13 ordningsbot beteendebrott
6 ordningsbot mobilprat
8 ordningsbot körförbud
1 ordningsbot hastighet
1 ordningsbot rödljuskörning
1 ordningsbot avställt fordon
32 körkortsomhändertaganden
6 beslag av trimdelar för förverkande
1 drograttfylleri
1 omhändertagande av registreringsskylt
– Vi ser att oerhört många A-traktorer har brister, både när det gäller karosseriet, bland annat är baksäten tillgängliga för passagerare vilket det inte får vara, och när det gäller manipulation av hastighetsbegränsningen säger Petter Magnusson, gruppchef på Trafikpolisen i Värmland.
– Både karosseriförändringar och manipulation av hastighetsbegränsningen innebär att traktorn juridiskt sett är en personbil, vilket innebär att föraren gör sig skyldig till olovlig körning, ett brott som bland annat innebär indragen behörighet.