I dag har två anmälningar gällande försök till bedrägerier upprättats i polisregion Nord efter falska telefonsamtal där en person påstått ringa från Konsumentverket.
En person i Västerbotten och en person i Norrbotten har kontaktat polisen efter att ha blivit uppringda.
Personen som ringde påstår att abonnemang har tecknats i den uppringdes namn. Därefter har den uppringde blivit uppmanad att lämna ut sitt kontonummer samt att logga in med sitt bank-id för att få tillbaka sina pengar.
Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier:
Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.