Tillvägagångssättet är liknande. Man ringer och säger att man kommer från en bank, eller är ett kreditbolag som är kopplat till en bank, och att man behöver byta ut personens bankkort eller att någon har försökt ta ut pengar från ens konto.
Den som ringer är mycket övertygande och man pratar länge med den utsatta personen. Man säger att personen måste komma till banken för att byta ut sitt kort och sina koder men då den utsatta säger att det är svårt att ta sig till banken så ”erbjuder” de sig att komma hem till den utsatta personen. En person kommer hem till den utsatta och tar med sig bankkort och kod och därefter försvinner det pengar från personens konto.
Seriösa banker, företag, polis med mera beter sig inte på det här sättet.
Om du blir uppringd av någon som säger sig komma från din bank, till exempel, lämna då ALDRIG ut några koder eller inloggningsuppgifter. Starta inte heller ditt BankId under tiden samtalet pågår. Lämna ALDRIG ut ditt bankkort till någon som du inte känner.
Lägg på luren och kontrollera uppgifterna som du har fått i telefonen. Ring till aktuell bank eller liknande, med ett telefonnummer som du själv har tagit fram, för att kontrollera om de vill ha kontakt med dig.
Har du blivit utsatt för det här? Kontakta din bank för att spärra ditt kort och gör en polisanmälan genom att ringa 11414. Om brottet har skett precis nu, ring 112.
Skriv upp signalement och andra uppgifter som kan vara bra för Polisen att känna till vid en polisutredning.
Har du en anhörig som är lite till åren! Hjälp honom eller henne genom att informera om den här typen av brott.
Läs mer på bifogad länk.