Anmälaren, en man i 75-årsåldern, hör av sig under tisdagen och berättar om ett samtal han fick under måndagen från en person som hävdade att han ringde från ett inkassobolag.
Personen påstod i samtalet att den äldre mannen hade en obetald faktura gällande ett mobilköp. Den äldre mannen uppgav att han inte köpt någon mobil varpå uppringaren ger mannen ett ärendenummer. Därefter blir mannen kopplad till en falsk spärrservice som ska hjälpa den äldre mannen med fakturan.
I efterhand upptäcker den äldre mannen att det försvunnit tiotusentals kronor från sitt bankkonto. Händelsen rubriceras som bedrägeri.
Under tisdagsmorgonen inkommer ytterligare ett samtal från en kvinna i 75-årsåldern som haft ett mer eller mindre identiskt samtal under måndagen. Kvinnan hade dålig täckning och var upptagen och avbröt samtalet. Uppringaren ska ha varit väldigt angelägen om att få ringa upp senare men kvinnan sa nej. Kvinnan uppger att hon inte verkar ha förlorat några pengar. Händelsen rubriceras som försök till bedrägeri.
Detta tillvägagångssätt har förekommit i bland annat Örebro län under de senaste veckorna. Allt är en bluff med syfte att lura pengar av folk och oftast är det äldre personer som blir utsatta.
Seriösa företag eller banker ringer aldrig upp en kund och beter sig på det här viset. Om samtalet känns konstigt, lägg på. Du som anhörig kan gärna prata med dina äldre släktingar om hur man skyddar sig.
• Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
• Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
• Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
• Swisha aldrig någon okänd person pengar för att justera det som personen påstår ska ha blivit fel.
• Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
• Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.