Den senaste tiden har bedrägerigruppen i Örebro län lyckats avbryta flera bedrägerier där äldre personer runt om i länet blivit lurade på tiotusentals kronor.
I ett fall anmälde en äldre kvinna i länet att hon blivit utsatt för vishing (telefonbedrägeri) och blivit uppringd av en man som påstod att hon missat att få pensionärsrabatt för en telefon hon hade köpt och att han ville genomföra en återbetalning för detta. Mannen uppmanade kvinnan att logga in på sin bankdosa och sedan ge honom svarskoden för att återbetalningen skulle gå igenom.
Kvinnan kontaktade därefter sin bank och fick reda på att ett köp hade gjorts för 21 000 kr via en betaltjänst på en elektronikbutik. Bedrägerigruppen tog därefter kontakt med den aktuella butiken för inhämtning av kollinummer. Därefter togs kontakt med Postnord som avbröt leveransen av paketet och returnerade det till butiken och kvinnan fick en återbetalning.
I ett annat liknande ärende blev en äldre man utsatt för bedrägeri via telefon och den här gången sa bedragaren sig komma från Telia och manipulerade målsägande att överlämna koderna från sin bankdosa för att bedragaren skulle kunna göra en återbetalning efter en missad pensionärsrabatt på telefonabonnemanget. Efter kontakt med banken upptäckte målsägaren att 50 000 kronor saknades på bankkontot. Även här hade bedragaren genomfört köp via en betaltjänst på en elektronikbutik. Totalt 3 olika köp gjordes. Polisen kontaktade betaltjänsten, butiken och Postnord och efter bra samarbeta stoppades leveransen av de tre köpen och målsägaren fick tillbaka sina pengar.
I ett tredje vishingärende blev en äldre kvinna i länet uppringd av en man som påstod sig komma från Svea Ekonomi och menade att man hade upptäckt att okända personer kommit åt kvinnans konto och handlat varor för 75 000 kr. Hon blev uppmanad att swisha till ett nummer för att återfå dessa pengar. Händelsen polisanmäldes och polisen genomförde en swishspårning. Polisen och banken hade ett gott samarbete och banken lyckades frysa bedragarens konto där 65 000 av de 75 000 kronorna fanns kvar. Pengarna togs i beslag för återlämning till brottsoffret.
Om du har blivit utsatt för bedrägeri ber vi dig kontakta banken omgående och polisanmäla händelsen. Be banken försöka stoppa betalningen och om det inte går – be om uppgifter om var pengarna har gått, om köp har gjorts eller liknande. Den typen av uppgifter är viktiga i polisens utredningar.
Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier
- Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
- Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
- Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
- Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
- Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.