Brottsoffret blev uppringd av en man som berättade att han ringde från säkerhetstjänsten på en bank för att berätta att någon hade sökt lån i hennes namn.
Mannen berättade att han och hans arbetskamrat skulle hjälpa henne men de behövde hennes uttagskort med tillhörande kod. En stund senare kom en man och hämtade det.
Brottsoffret blev fundersam över vad som hade hänt och hon ringde en släkting som spärrade uttagskortet innan någon hade tagit ut pengar.
Några tillvägagångssätt som används för att lura brottoffer
Vishing (voice phising- falska telefonsamtal) Innebär att flera gärningspersoner begår bedrägerier genom att kontakta – i huvudsak- äldre personer, och utge sig för att ringa från deras bank, polisen eller annan myndighet.
Fysisk vishing- är som ovan ett telefonsamtal där man genom social manipulation förmår den uppringde att under telefonsamtalet utge sin pinkod och därefter ”överlämna bankkort” till en gärningsperson som åker hem till brottsoffret.
Bedragare utger sig för att vara hantverkare eller fastighetsskötare som ska kontrollera något i bostaden. Inne i bostaden stjäl personen eller en medgärningsperson brottsoffrets värdesaker.
Bedragare låtsas att de vill lämna ett meddelande till någon av dina grannar som inte är hemma. När brottsoffret hämtar t ex en penna tar personen, eller en medgärningsperson, sig in i bostaden och stjäler värdesaker.