Anhöriga till en 90-årig kvinna larmar polisens ledningscentral med anledning av att kvinnan blivit utsatt för bedragare.
Polispatrull åker till platsen, en lägenhet i Söderkulla, och talar med den drabbade.
Den drabbade har först fått telefonsamtal från någon som uppger sig ringa från ett kreditbolag angående ett lån som skall utbetalas. Detta trots att den drabbade inte ansökt om något lån.
Två gärningspersoner, båda män, har sedan kommit hem till den drabbade och utgett sig för att vara från den aktuella kreditgivaren.
På detta viset har gärningspersonerna lyckats vilseleda den drabbade till att överlämna sitt bankkort och tillhörande kod. Därefter har det gjorts uttag på runt 10 000 kronor.
Polisen är klara på platsen, en anmälan om bedrägeri upprättas.
Ingen gärningsperson gripen för närvarande.
Ytterligare en kvinna i 90-års åldern, denna gången i Landskrona, blev utsatt för samma slags bedragare under eftermiddagen. Det är oklart huruvida bedragaren i detta fallet lyckades komma över några pengar.
Polisen vill uppmärksamma allmänheten på falska bankmän och kreditgivare som ringer upp och besöker äldre med syfte att komma över bankkort och tillhörande kod.
Såhär kan du skydda dig:
Var kritisk mot okända besökare eller personer som ringer dig per telefon.
Seriösa aktörer såsom banker söker inte upp folk på detta viset och ber aldrig om ditt bankkort eller kod till kortet via telefon eller hembesök. Lämna aldrig ut ditt bankkort och kod på detta viset.
Om du får ett sådant samtal, lägg på och ring polisen på 114 14 och gör en anmälan. Om det däremot dyker upp någon hemma hos dig och ber om bankkort och kod, ring då polisen på 112.
Läs mer om hur du kan skydda dig mot bedragare genom att trycka på länken nedan.