Hoppa till innehåll
Hem » Majoriteten A-traktorer är trafikfarliga, visar regional insats

Majoriteten A-traktorer är trafikfarliga, visar regional insats

Polisen i Väst har genomfört 300 kontroller under höstlovsveckan. Utfallet visar att 2/3 av fordonen är ombyggda eller har brister som är olagliga och trafikfarliga.

Polisen arbetar mot nollvisionen att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Med anledning av den senaste tidens svåra olyckor så fattade regionpolisledningen i Väst beslut om att genomföra utökade kontroller av A-traktorer runtom regionen. Under onsdag – fredag har polispatruller genomfört flygande besiktningar på en mängd platser i hela region Väst.  

– Vi kontrollerar fordonen grundligt och letar efter brister i konstruktionen, skick och utrustning, förklarar Hans Qvant, trafikpolisen i Halmstad.

Högsta tillåtna hastighet för en A-traktor är 30 kim/timmen. En manipulerad A-traktor kan komma upp i samma hastigheter som en personbil och fusket är ofta svårt att upptäcka.

– Det primära för oss är att hitta tecken på att traktorn har manipulerats så att den kan framföras i mer än 30 km/h, fortsätter Hans Qvant. Det här kan vara nog så knepigt, det finns en uppsjö med tricks och mycket av det är nuförtiden elektroniskt – till hjälp har vi därför med oss våra bilinspektörer.

Regional trafikinsats med anledning av senaste tidens dödsolyckor

Totalt har 300 kontroller genomförts under höstlovsveckan. Utfallet visar att 2/3 av fordonen är ombyggda eller har brister som är olagliga och trafikfarliga.

– Lite förenklat kan man säga att om man bygger om en A-traktor alltför mycket så förändras klassningen. A-traktorn räknas inte längre som en traktor, utan som en vanlig bil.

I de här fallen får de kontrollerade fordonen ett föreläggande om registreringsbesiktning. Det här innebär att konstruktionen är ändrad så pass mycket att A-traktorn inte längre uppfyller de krav som ställdes när den första gången inregistrerades efter ombyggnad. 

– En registreringsbesiktning är ganska dyr och den tvingar vederbörande att återställa fordonet i rätt skick. Till exempel ska bakdörrarna vara obrukbara, man ska ha galler mellan fram- o baksäten, med mera.

Polisen har även lämnat ett antal förelägganden om kontrollbesiktning.

– Vi utfärdar den här typen av föreläggande vid enklare brister – såsom däck, belysning, avgassystem och liknande. De här bristerna kan i sig äventyra trafiksäkerheten och medföra allvarliga konsekvenser.

Polisen har också vid ett flertal kontroller sett att tekniken i A-traktorn har manipulerats på ett sätt som gör att A-traktorn kan framföras i för hög hastighet.

– Ibland har vi upptäckt detta när vi provkör A-traktorerna, i vissa fall har vi tagit förarna på bar gärning under en trafikkontroll. Det här innebär att föraren har gjort sig skyldig till olovlig körning.

Konsekvenserna blir en polisanmälan och att körkortet omhändertas, i avvaktan på Transportsstyrelsens beslut om återkallande av körkort.

– Vi tar också kontakt med föräldrarna som helst ska komma till platsen. I förlängningen kan det här innebära en utredning och förhör, tillsammans med förälder och socialtjänst. Åklagare kan slutligen döma till dagsböter, alternativt väcka åtal.

Polisen skickar en vädjan till alla föräldrar.

– Engagera er i vad era ungdomar gör och tänk på att det inte är oskyldigt att bygga om A-traktorer! Det kan vara livsfarligt att köra för fort i en A-traktor eller att stoppa in fler passagerare, traktorn är ju inte konstruerad för detta – sammantaget blir trafikfaran oerhört mycket större än när man kör en vanlig personbil. Att rädda nästa liv är det övergripande syftet med den regionala insatsen som vi just har genomfört, avslutar Hans Qvant.

A-traktorer, regelverk

Dela gärna detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Blåljus Halland. Alla olyckor och brott.