Polispodden Umeå släpper i dag ett nytt avsnitt som denna gång handlar om UAS (unmanned aircraft system) eller i folkmun: drönare. Johan Löfstedt, vid trafikpolisen i Umeå, är en av sex utbildade UAS-operatörer i polisområde Västerbotten.
– Det är kul med något nytt och det känns bra att kunna hjälpa kollegor på marken, säger Johan Löfstedt och berättar i podden om en händelse i Umeå där en bilförare som misstänktes ha kört vårdslöst kunde spåras i skogen och gripas med hjälp av UAS.
2017 fattades beslut om att börja använda de obemannade luftfarkosterna som ett komplement till övriga resurser inom Polismyndigheten. UAS kan bland annat användas för dokumentation av en brotts- eller olycksplats och för bevakning av säkerhet i samband med offentliga tillställningar. Ett annat stort användningsområde är att söka efter försvunna personer där man även kan ha värmekamera till hjälp.
– Jag skulle säga att det är bingo som UAS-operatör att hitta en människa och rädda liv, säger Johan Löfstedt.
Polispoddaren Ofelia Johansson är nyutbildad UAS-operatör och berättar att UAS kan användas i olika skeenden av en händelse.
– Jag har precis fått börja flyga skarpt och tycker att det känns bra när man kan ta brottslingar på bar gärning, men jag tycker också att det är intressant att flyga efter en händelse för att till exempel dokumentera en brottsplats.
Själva flygandet är inte så svårt, tycker Johan Löfstedt. Däremot finns många lagar och regler att ta hänsyn till – allt från att få godkännande av flygledartornet att stiga i ett så kallat kontrollområde där det kommer flygplan till att flyga i naturreservat eller vid skyddsobjekt av olika slag.
Vid akuta händelser, som olyckor och när man eftersöker en försvunnen person, behöver man inte informera allmänheten om att UAS ska användas, men det måste göras vid planerade insatser.
– Det är vakthavande befäl eller lokalpolisområdeschef som fattar beslut om att använda UAS i olika ärenden och man måste alltid väga kamerabevakningslagen och den personliga integriteten hos den som filmas av UAS mot nyttan av att använda tekniken, säger Johan Löfstedt.
Båda UAS-förarna tror att tekniken kommer att användas mer och mer av Polismyndigheten.
– Det är ju fantasin ibland som sätter gränserna för användningsområdena och både metoderna och utrustningen blir bättre allt eftersom, säger Johan Löfstedt.
– Vi UAS-operatörer vill ju tas i anspråk så mycket som möjligt och vi kan absolut ta mer uppdrag så det är bra att man kommer ihåg att vi finns, säger Ofelia Johansson.
Lyssnarfrågan har också med luftburna farkoster att göra: Har vi en polishelikopter i Umeå? Svaret får du om du lyssnar på avsnitt 6 av Polispodden Umeå.
Lyssna på Polispodden Umeå
Du hittar alla avsnitt på platser där poddar finns, exempelvis PodBean, Acast, Apple Podcaster och Spotify.
Tidigare avsnitt av Polispodden Umeå
- En vanlig dag i Umeå
Poddens första avsnitt handlar om hur en vanlig dag som polis i Umeå ser ut och vad poliserna i yttre tjänst arbetar med när de inte åker på larm. - Först på plats
Hur är det att komma först till platsen för en allvarlig olycka eller ett grovt brott? IGV-polisen Lisa Rydelius minns tillbaka på ett ärende där en skadad persons liv låg i hennes händer. - Alkohol och droger i trafiken
Om polisens förebyggande arbete mot alkohol och droger i trafiken. Trafikpolisen Gabriella Varodell berättar att mer än en begravning varje vecka året runt sker på grund av alkohol och droger i trafiken, och svarar på vad som sker när misstanke om rattfylleri uppstår. - Polisen och känslorna
Regionpolischef Micael Säll Lindahl gästar och pratar om känslor, allt från hur olika människoöden kan beröra till att hantera sina känslor på ett professionellt sätt och inte blir för emotionell vid ett ingripande eller ärende. - Kriminalteknikerns vardag
Vad gör egentligen en kriminaltekniker? Polispodden Umeå gästas av Linda Paringer som berättar om spårsäkring, bollande av hypoteser och DNA på hamburgare. Hon tipsar också om vad man ska tänka på om man blivit utsatt för exempelvis ett inbrott.