Hoppa till innehåll

Receptionen i Eda stänger för serviceärenden

Den 7 april stänger receptionen i Eda för serviceärenden. Få besökare och att allt fler väljer att uträtta sina ärenden digitalt är anledningen. För de ärenden som kräver ett fysiskt besök hänvisas istället till servicekontor i Arvika.

Få besökare och att allt fler väljer att uträtta sina ärenden via polisens digitala tjänster är anledningen till att stänga receptionen i Eda.

Förändringen är en del i ett nationellt receptionskoncept som syftar till att öka kvaliteten på polisens service till medborgarna samtidigt som resurserna utnyttjas på ett bättre sätt. De ärenden som fortfarande behöver uträttas i en reception är ärenden som de flesta medborgare gör några få gånger i livet. För dessa ärenden hänvisas istället till servicekontor i Arvika.

Den polisiära närvaron ska öka

En undersökning av medborgarnas behov och hur man önskar ha kontakt med Polisen i framtiden ligger till grund för förändringen av polisens receptioner i landet. Medborgarundersökningen visar att behovet av att ha en polisstation nära för känslan av trygghet är betydligt större än behovet av närhet till de tjänster som erbjuds i polisens receptioner. Ärenden som fortfarande kräver ett fysiskt besök hänvisas istället till närmaste servicekontor med tydligare öppettider och mer likvärdig service än vad som finns i dagens receptioner.

– Vi vill anpassa verksamheten efter det behov medborgarna faktiskt har och istället för att bemanna en reception som ganska få besöker, vara mer närvarande och synliga lokalt för våra medborgare, säger Jonas Wendel, lokalpolisområdeschef, LPO Arvika.

Kontaktuppgifter: Carola Skanse, gruppchef. Telefonnummer 070–391 16 90.

Dela gärna detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Blåljus Värmland. Polis och SOS.