Anmälningar gällande bedrägerier via telefon fortsätter att komma in till polisregion Nord.
Det gäller dels ärenden där personer blivit kontaktade av någon som uppger sig ringa från vården, men också ärenden där målsägaren kontaktas av personer som säger sig ringa från företag. Det handlar om allt från möbel- och smyckesbutiker till betal- och inkassoföretag, byggvaruhus och resebyråer. Bedragarna riktar främst in sig på äldre personer och försöker i samtalet skapa en pressad situation.
I samtliga fall försöker bedragaren komma över pengar genom att uppmana målsägaren att, under stress, verifiera sin identitet eller godkänna en transaktion med BankID eller bankdosa.
Polisen går nu därför ut med ytterligare en uppmaning om att aldrig signera något med BankID eller bankdosa på någon annans uppmaning. Polisen vill också förtydliga att myndigheter, banker och andra företag aldrig uppmanar sina kunder att använda sin bankdosa eller sitt BankID på det sättet.
Skydda dig mot bedrägerier
För ett ökat skydd mot telefonbedrägerier, kom ihåg dessa tre steg:
- Lägg på luren
Oavsett om personen utger sig för att vara en släkting, från banken eller en myndighet – blir du osäker så lägg på telefonen. Du behöver inte vara artig. - Logga inte in
Identifiera dig aldrig med Bank-id eller bankdosa och lämna inte ut ditt bankkort till någon som frågar efter det. Seriösa företag och myndigheter ringer aldrig upp dig och ber dig om det. - Lita inte på den som ringer
Även om personen verkar trovärdig och har personlig information om dig, var misstänksam. Oftast vill bedragaren stressa dig. Lägg på luren.
Prata gärna med dina anhöriga eller vänner om att detta pågår – tillsammans kan vi stå emot bedragarna!