Under de senaste veckorna har polisen har fått in flera anmälningar om bedrägerier riktade mot äldre personer i Västmanland.
Sedan 27 oktober har 30 äldre personer utsatts för bedrägeribrott i Västmanland. 25 av dem är brott där en eller flera gärningspersoner försökt att lura till sig pengar eller tillhörigheter, men inte lyckats. I fem av fallen har gärningspersonerna lyckats. Polisen utreder brotten som försök till bedrägeri och bedrägeri.
Flera olika modus
Ett tillvägagångssätt som gärningspersonerna ofta använder sig av när man ringer upp målsägaren är att man ringer från ett telefonbolag och säger att någon beställt telefoner i målsägarens namn, alternativt att man utger sig för att ringa från banken och att det dragits pengar från deras konto. Målet är att få målsäganden att använda bank-id eller att lämna ut kort och koder.
Det kan också handla om att personen som uppger sig för att ringa från en bank erbjuder sig att förvara målsägandes guld i ett bankfack.
Gärningspersonerna är ofta väldigt påstridiga under samtalet och uttalar ofta förtäckta hot om att målsägarna är kartlagda och kommer drabbas av inbrott om de inte lämnar ifrån sig sina guldsmycken. Ofta är gärningspersonen som ringer upp målsägaren kvar i luren när en andra gärningsperson kommer för att hämta smyckena.
Lägg på telefonluren
Om du misstänker att du håller på att utsättas för ett telefonbedrägeri:
- Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt.
- Logga inte in! Använd inte din bankdosa eller ditt Bank-ID när någon annan ber dig göra det. Vare sig personen påstår sig ringa från eller vem personen påstår sig vara.
- Lämna inte ut siffror! Tillexempel koder från din bankdosa eller siffror från din bankdosa eller ditt Bank-ID.
- Det är även viktigt att anmäla brottet till polisen.
Här kan du läsa mer om bedrägerier som riktas mot äldre personer.