I veckan startade polisen en informationskampanj på Tiktok, Snapchat och Instagram. Målet är att försöka förhindra att barn rekryteras av kriminella nätverk.
Allt fler och yngre barn och ungdomar rekryteras för att utföra brottsliga handlingar kopplat till gängmiljön. Polisens kampanj i sociala medier pågår i tre veckor och målet är att öka medvetenheten hos barn och unga.
– Vi vill ge en verklig bild av vad rekrytering till gängkriminalitet leder till vilket är en annan bild än vad de kriminella gängen försöker locka med. Den bild vi vill visa är den som både polisen, anhöriga, avhoppare och andra drabbade vittnar om, säger Erik Åkerlund, tillförordnad kommenderingschef för den särskilda händelsen som hanterar det grova våldet.
Kampanjen riktar sig mot barn mellan 13-17 år och består av tre korta filmer. De två första handlar om en syster och en mamma som har förlorat sin bror och sin son. I den tredje filmen berättar en avhoppare om sin erfarenhet och hur han önskar att han gjort andra val.
Kampanjen pågår från den 3 juli till och med den 23 juli i hela Stockholm.
Utöver filmerna riktade till unga har polisen även arbetat fram material för att nå föräldrar och anhöriga. Det är bland annat inlägg i polisens sociala medier och information på polisen.se.