En man som uppger sig komma från Tele2 har ringt en kvinna i 70-årsåldern och sagt att hon ska ha köpt två telefoner av dem. Under samtalet ”hjälper mannen till” genom att koppla kvinnan till en annan man som ska se till att makulera köpet.
Kvinnan ombeds att använda sitt BankID för att problemet ska gå att lösa. Efter samtalet har kvinnan blivit av med nästan 100 000 kronor från sitt konto.
*Logga aldrig in på ditt BankID på uppmaning från en person som ringer upp dig! Bedragarna är mycket duktiga på att luras och på att få dig att tro att allt är seriöst.
*Använd inte heller din bankdosa på uppmaning av någon som har kontaktat dig.
*Om du får ett samtal från någon som ber dig använda ditt BankID eller bankdosa under samtalet, lägg på luren. Det är troligtvis en bluff.
*Ta själv reda på ett telefonnummer till det företag, bank eller myndighet som personen som ringer säger att man ringer ifrån. Ring inte upp ett telefonnummer som personen i andra änden av luren uppger.
*Det är bara när du själv ringer till en bank, ett företag, myndighet eller liknande som du kan behöva identifiera dig med BankID. Men då är det du själv som har ringt upp!
*Om du tror att du har blivit utsatt för ett brott, kontakta omgående din bank. Därefter ska du ringa polisen och göra en anmälan.
*Du som har nära och kära som är lite äldre, prata med dem om hur de ska hantera den här typen av telefonsamtal.