19:22 En äldre kvinna i Jönköping har utsatts för ett bedrägeri. Hon blev uppringd av en misstänkt gärningsman som uppgav att hen ringde från ett telefonbolag och att målsägaren hade obetald faktura på ett betydande belopp. Därefter påstods målsägaren bli kopplad till ”banken” för att få hjälp. Den påstådda bankpersonalen frågar då om målsägaren har värdesaker hemma och säger att de skickar personal från ett välkänt företag för att hämta dessa värdesaker och låsa in dessa i ett påstått bankfack.
Polisen påpekar att banker inte åker hem till folk och hämtar deras värdesaker. Vi är mycket beslutsamma när det gäller att arbeta mot den här typen av brott och tillsammans med allmänheten kan vi nå långt genom upplysning.
Alla medborgare med någon äldre i bekantskapskretsen kan hjälpa till genom att prata om dessa tyvärr idag ganska vanliga brott. När brottsoffren väl förstått vad som hänt känns det skamfullt att ha blivit lurad fast de själva inte begått brott.
Skydda dig mot falska telefonsamtal:
* Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
* Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
* Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
* Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.