En anmälare ringer in med anledning av att dennes mamma som är i 95-årsåldern blivit utsatt för bedrägeri någon gång under dagen.
Den äldre kvinnan ska ha blivit uppringd av någon som påstått sig vara polis och som sagt att de ska komma och hämta upp id-kort och kontantkort från kvinnan.
Kvinnan får därefter besök av en person som fick med sig id-kort och kontokort samt koder till korten. Ytterligare en person boende på adressen blev av med sina kort och uppgifter.
De utsatta ska ha fått hjälp av hemtjänsten att spärra korten och kontakta banken men bedragaren ska ha hunnit ta ut pengar.
Flera liknande samtal har inkommit till äldre personer under dagen där någon påstår sig vara från polisen eller någon bank där de säger sig behöva personer kontokort och koder till banken.
Detta är bedragare som ringer. Ingen seriös aktör ringer upp och beter sig på det här viset. Du som anhörig kan gärna prata med dina äldre släktingar om hur man skyddar sig.
Om samtalet känns konstigt, lägg på. Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
• Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
• Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
• Swisha aldrig någon okänd person pengar för att justera det som personen påstår ska ha blivit fel.
• Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
• Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.