I Borlänge har det kommit in tre samtal från kvinnor i 95-årsåldern som alla under förmiddagen blivit uppringda eller fått besök av bedragare.
En kvinna fick besök av två personer som kommit över kvinnans bankkort men inte lyckats ta ut några pengar då de fått fel kod.
En annan kvinna ska ha fått ett telefonsamtal från en kvinna som påstod sig vara från en bank och hon uppgav att det skulle komma två poliser till kvinnan. Kort därefter har två män som falskt utgett sig för att vara poliser besökt kvinnan och tagit hennes smyckesskrin. De påstod att de behövde skrinet för att undersöka om något blivit stulet.
En tredje kvinna fick besök av en man som hävdade sig vara från banken och att han skulle hjälpa kvinnan med ett bankkort som försvunnit. Mannen ska ha varit runt i lägenheten men enligt en anhörig till kvinnan verkar inget ha försvunnit från bostaden.
I Ludvika har en kvinna i 85-årsåldern fått ett samtal från en man som påstod sig jobba på en bank och berättade att kvinnan betalat för mycket för en vara och att hon skulle få tillbaka pengar. För att föra över pengarna behövde mannen få kvinnans kod till bankdosan och hennes kontonummer. Kvinnan ska dock inte ha lämnat ut någon kod till personen i telefonen.
Samtliga samtal är bluffsamtal från bedragare i syfte att komma över koder och liknande till personernas tillgångar.
Seriösa företag eller banker ringer aldrig upp en kund och beter sig på det här viset. Om samtalet känns konstigt, lägg på. Du som anhörig kan gärna prata med dina äldre släktingar om hur man skyddar sig.
• Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
• Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
• Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
• Swisha aldrig någon okänd person pengar för att justera det som personen påstår ska ha blivit fel.
• Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
• Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.