Antalet fall av covid-19 ökar i Sverige, om än från låga nivåer, och från många länder i Europa rapporteras en omfattande smittspridning. Det är därför angeläget med åtgärder i Sverige som bromsar smittspridningen.
– Det viktigaste man kan göra som enskild person för att skydda sig själv och andra är att vaccinera sig. Men i miljöer med många människor, till exempel stora sammankomster, finns risk för smittspridning, och därför riktar de nya föreskrifterna och allmänna råden in sig på några av de miljöerna. De gör det möjligt för de verksamhetsansvariga att se till att personer som inte är vaccinerade kan följa rådet om att hålla avstånd till andra, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell.
Folkhälsomyndigheten har nu fattat beslut om de nya föreskrifter och allmänna råd som tidigare skickats på remiss. De träder i kraft den 1 december.
De innebär bland annat att:
- Alla arrangörer av allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus måste vidta vissa grundläggande smittskyddsåtgärder. Det rör bland annat information om hur smittspridning kan undvikas och möjligheter för deltagare att tvätta händerna eller använda handsprit.
- Om vaccinationsbevis används vid offentliga tillställningar och allmänna sammankomster med fler än 100 deltagare inomhus ska arrangören ha en skriftlig rutin för hur bevisen kontrolleras. Personer under 18 år behöver inte visa upp vaccinationsbevis.
- Om vaccinationsbevis inte används vid sådana tillställningar och sammankomster ska arrangören i stället vidta särskilda smittskyddsåtgärder. Deltagarna ska ha anvisad sittplats, sällskap ska bestå av max 8 personer, och sällskap kunna hålla ett avstånd om minst 1 meter till varandra.
Allmänna råd för fler verksamheter
Beslut har också tagits om allmänna råd till arrangörer av allmänna sammankomster och offentliga tillställningar som inte använder vaccinationsbevis, fritids- och kulturverksamheter, handelsplatser och marknader – både inomhus och utomhus. Råden underlättar för verksamheterna att undvika trängsel bland kunder, besökare och deltagare. Exempel är åtgärder för att sprida ut besökarnas ankomsttid, ta fram alternativa lösningar till fysiska köer och att anvisa deltagare till olika och särskilt angivna in- eller utgångar.
Läs mer
Kategori: Nyhet