Hem » Podd om internationella brottsnätverk

Podd om internationella brottsnätverk

En bil som saknar ratt.

Bild: Lars Hedelin

Nio av tio stölder av båtmotorer och bildelar samt vartannat bostadsinbrott görs av ett internationellt brottsnätverk. I Polispodden Öst pratar vi om hur polisen kartlägger ligorna och om det allt mer omfattande internationella polissamarbetet.

Varje år försvinner stöldgods för flera miljarder kronor ut ur Sverige. Förhållandevis ofta är det internationella brottsnätverk som ligger bakom stölderna. Under de senaste åren har bland annat antalet stölder av katalysatorer från bilar ökat markant, det säger Joakim Wallberg och Magnus Lektér i det senaste avsnittet av Polispodden Öst. 

– För några år sedan hade vi ett fåtal ärenden totalt i hela Sverige, nu räknar vi dem i tusental. Det är en gigantisk ökning och det är främst internationella nätverk som ligger bakom det. Vi har gripit flera utländska medborgare i vår region, men även lokala busar som gör detta för att det är ett väldigt stort värde i de ädelmetaller som finns i katalysatorerna, säger Joakim Wallberg på brottssamordningen i polisregion Öst.

”Samverka över gränser”

För att komma åt nätverken jobbar polisen mycket med kartläggning och att koppla samman ärenden för att se rörelsemönster, tillvägagångssätt och samverka med andra länders polisverksamheter. 

– Vi måste samordna oss och samverka över gränser för att bli framgångsrika. Vi har bra koll på nätverken och exempelvis hur de rör sig. Men vi har ibland problem med att komma åt dem. Vi får ofta tag i utförarna som är längst ner i hierarkin och sen får vi jobba oss vidare, säger Magnus Lektér, internationell operativ handläggare på polisregion Öst.

Märkning och serienummer

I avsnittet delar Magnus och Joakim med sig av tips på hur privatpersoner och företagare kan försvåra för stöldligor, bland annat genom att märka stöldbegärliga saker och ha koll på serienummer.

– Det är väldigt viktigt. Det behöver finnas med på den anmälan som görs. Då kan vi lägga in det i vår egen databas samt i en europeisk databas. Om en lastbil sedan stoppas i Tyskland och din båtmotor finns på plats kan tysk polis se vems den är, personen kan gripas och du kan få tillbaka din båtmotor. Vi står och faller med den informationen för att inte behöva släppa personen, säger Joakim Wallberg.

I podden får du också höra om den rumänske medborgaren som i tingsrätten dömdes för ett stort antal grova stölder runt om i Sverige och kunde gripas efter ett betydande utredningsarbete. Samverkan mellan olika polisregioner, en bildidentifiering från tysk polis och användandet av hemliga tvångsmedel blev avgörande.

Avsnittet finns i appar där poddar finns, exempelvis Spotify, Apples Podcaster och Podbean.

Dela gärna detta inlägg:
Blåljus Jönköpings län.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *